Ismét fontos baranyai fejlesztéshez használták a Holcim cementjét

Az Adriai- és Balti-tenger közötti gyorsforgalmi kapcsolat magyarországi szakaszának összekötésében kiemelt jelentőséggel bír az M6-os autópálya Bóly és Ivándárdát összekötő szakasza. A horvát határig elérő autópálya szakaszt a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, a STRABAG Építő Kft. és Duna Aszfalt Zrt. konzorciuma valósította meg.

 

2021 júliusában helyezték el az M6-os autópálya Bóly-Ivándárda (magyar-horvát országhatár) közötti befejező szakasz és a villányi csomópont alapkövét, és közel három évvel később 2024. I. félévében adták át ezt az autópályaszakaszt.

 

Talajstabilizáció a Holcim zöld cementjével

Az M6-os autópálya Bóly és Ivándárdát összekötő szakaszának munkálatai során összesen 1130 tonna CEM III/A 32,5 R-MSR típusú cementet használtak fel a talajstabilizációhoz. Ez azért is kiemelkedő, mert a Holcim Magyarország Kft. "ECOPlanet", azaz zöld termékei közé tartozó cement összetételének és gyártása során használt technológiának köszönhetően alacsony CO2 kibocsátású terméknek minősül. Ezt a cementtípust elsősorban agresszív kémiai igénybevételnek kitett betonok gyártásához aján­lott felhasználni. Nagy kezdőszilárdságú, összetételéből adódóan kiváló választás a talajstabilizációra, mivel a talajvíznek fokozottan kitett betonok készíthetőek belőle.

 

Az ECOPlanet cementek előállítása a környezet megóvása mellett és alacsonyabb klinkerhányad alkalmazásával valósulnak meg, melynek köszönhetően legalább 30%-kal alacsonyabb a karbonlábnyomuk egy CEM I besorolású, hagyományos eljárással gyártott cementtermékhez képest.

 

“A hosszú távon fenntartható, alacsony karbonlábnyomú építkezések megvalósítása érdekében hoztuk létre a zöld cementtermék családunkat, az ECOPlanet-et. Büszkék vagyunk, hogy egy ilyen jelentős beruházás megvalósításához a Holcim Magyarország zöld termékét választották a kivitelezők, ezáltal pedig régiónk fejlődéséhez is hozzá tudunk járulni.”- mondta Putler Csaba, a Holcim Magyarország Kft. Értékesítési igazgatója.

 

A munkálatok során ezen felül 2700 tonna CEM II/A-S 42,5 R, Holcim PRO cementet is felhasználtak a műtárgyak elkészítéséhez. Ennek a cementnek jellemzője, hogy nagy kezdő- és végszilárdságú, utak, hidak és pályaburkolatok építésénél is jól használható. Előregyártásban is előszeretettel használják, elsősorban vasbeton és feszített vasbeton elemek és térkőrendszerek gyártása során. Az autópálya eddig elkészült befejezőszakaszának aszfaltozása során pedig további 3800 tonna Holcim mészkőliszt került felhasználásra.

 

A Holcim építőipari termékeinek előállítása a környezet megóvása mellett valósul meg. A vállalat számára kiemelten fontos, hogy ügyfeleik igényeit olyan kiváló minőségű termékekkel szolgálják ki, amelyek gyártása során az ökológiai lábnyomot is csökkenthetik.

 

“Örülünk, hogy a magyar építőipart már olyan cementekkel tudjuk kiszolgálni, amelyek környezeti lábnyoma jóval kisebb: az 1 tonna cementkötésű termékekre jutó CO2 kibocsátásunkat mára több mint 50%-kal csökkentettük 2011-hez képest. Célunk pedig, hogy ügyfeleink igényeit a jövőben is maximálisan kiszolgáljuk, a fenntarthatóságot szem előtt tartva. Ennek jegyében a jövő évtől a teljes cementportfóliónk csak ECOPlanet termékekből fog állni, ill. folyamatban van már a cementgyártáshoz használt mészkő, mint nyersanyag részben vagy egészben történő kiváltása építési és bontási hulladékkal. Mindezek pedig majd hozzásegítenek minket, hogy 2040-re elérjük a nettó karbonsemleges működést” - zárja gondolatait Putler Csaba.

 

Képek forrása: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu